במהלך כתיבת התוכנית הכלכלית יש לנסות ולהעריך את התפתחות מחירי המוצרים/שירותים של העסק, את התפתחות מחירי חומרי הגלם והשירותים הנרכשים על ידו, שינויים בשערי מטבע לעסקים הסוחרים עם חו”ל, וכו’.
כעת מגיע שלב ההוצאות של התוכנית הכלכלית: ראשית, ההוצאות המרכיבות את עלות המכר (חומרי גלם, עובדים ישירים וכו’). בשלב זה יש לנסות ולחזות את התפתחות העלויות במהלך השנה הבאה, במקביל יש להתאים את עלות המכר לתחזית ההכנסות החודשית. לדוגמה, אם הנחנו עליה של 10% במכירות, יש להניח עליה תואמת בעלויות חומרי הגלם, שעות העבודה, השינוע וכו’.
לאחר שטיפלנו בעלות המכר, הגיע תורן של הוצאות ההנהלה והכלליות, הן אמורות לחזות את השינויים הצפויים בעלויות כוח האדם המנהלתי, כלי רכב ותחבורה, תקשורת, האם ידרשו משרדים/מחסנים/אולמות ייצור נוספים וכו’.
רכיב ההוצאה הבא הוא עלויות המימון, רכיב זה אמור לקחת בחשבון את צרכי ההון החוזר של העסק: עסק הנמצא בצמיחה מהירה נזקק להון חוזר גדול יותר שכן הוא נדרש לשלם עבור חומרי גלם, שכר עבודה ומיסים ולא תמיד הינו מסוגל לגבות את התמורה מלקוחותיו בלוחות זמנים דומים, לעיתים הוצאות הייצור, השיווק והמכירה מקדימות בימים רבים את מועד הגבייה בפועל מהלקוחות עובדה שעלולה ליצור עומס בלתי סביר/אפשרי על תזרים המזומנים של העסק. בעת בניית תחזית הוצאות המימון יש לקחת בחשבון גם את תחזית השינויים הרלוונטיים בשערי המט”ח (לחומרי גלם ותוצרים מוגמרים שקונים/מוכרים בחו”ל). במקרה הצורך זה המקום גם לקחת בחשבון עלויות נוספות לרכישת הגנות שערי מט”ח מתאימות.
כנגזרת מידית מכל האומדנים שפורטו לעיל ניתן לראות את הרווח/הפסד הצפוי לכל חודש בשנת העבודה הבאה ולתקן את התוכנית בהתאם לרצון ולצורך.
לבסוף, רצוי לבחון מידי חודש את התחזית לעומת הביצוע בפועל ובהתאם לצורך לעדכן את יתרת התוכנית בהתאם.
שימוש מושכל בכלי חיוני זה צפוי להעניק לכל בעל עסק שליטה גבוהה מהותית בעסק אותו הוא מנהל ולאפשר לו שינויים ותמרון תוך כדי תנועה.
תן לנו לעזור לך לתכנן ולבנות את המהלך, לגבש ולנסח את התכנית העסקית וכמובן להתניע ולהוציא לפועל את המהלך הזה לכל אורכו. אנו מזמינים אותך להצטרף למאות העסקים שכבר עשו את השינוי ומתפתחים לכיוונים חדשים ורווחיים יותר.