ייעוץ כלכלי » ייעוץ עסקי » תוכנית עסקית

תוכנית עסקית

עסק ללא תוכנית עסקית מפורטת הוא כמו ספינה
שעזבה את הנמל ללא יעד.

היסודות עליהם ייבנה העסק שלך!

לפני שמתחילים לבנות בניין, חשוב לייצר תוכנית מקיפה הכוללת מפרט מדויק של החללים השונים וכן חומרי הגלם. כך, גם כאשר מקימים עסק או עובדים על מיזם חדש. הדרך לתכנון מקיף של הארגון היא באמצעות תוכנית עסקית מפורטת. במאמר זה נבחן את הפרקים השונים בתוכנית מקצועית כמו: פיננסים, אסטרטגיה, שיווק, ניתוח שוק וסקירת המוצר.

תהליך ייעוץ עסקי אצלנו

1
בחינה להוזלת חיובי המס השוטפים
2
תחזית תזרים
מזומנים מעודכנת
3

תוכנית עבודה /
עסקית עתידית

4

כלים לשליטה
ובקרה שוטפת

חשיבות התוכנית העסקית לכל ארגון

עסקים רבים הוקמו באופן ספונטני ללא תוכנית עסקית. חלקם הגיעו להצלחה ואחרים נכשלו. אם בוחנים באופן אמפירי את אחוזי ההצלחה של מיזם ללא תוכנית עסקית, מסתבר שסיכוי ההצלחה של מיזמים אשר הוקמו לאחר הכנת התוכנית העסקית – גדולים יותר. זאת משום שהארגון יכול לזהות מראש את החוזקות והחולשות שלו ולטפל בהן, למפות את המתחרים ולזהות את שווקי היעד בצורה טובה יותר כבר מתחילת הדרך. בנוסף, התוכנית העסקית מהווה כלי לגיוס הון בשלבים שונים של המיזם.

כפי שניתן לראות בתרשים הבא, תוכנית עסקית מסוגלת להגדיל את סיכוי העסק לצמוח ב-64% בניגוד ל-43% ללא תוכנית עסקית. סיכוי ההצלחה לגיוס הון ממשקיעים עמדו על 36% עם תוכנית עסקית, בעוד ללא תוכנית עסקית ההון שגויס היה רק 18%. התוכנית העסקית משפיעה גם על סיכוי קבלת הלוואה בשיעור של 36% בהשוואה ל-18% בלבד ללא תוכנית עסקית. כלומר, סיכוי ההצלחה של עסקים שהתבססו על תוכנית עסקית כפולים מאלה של עסקים ללא תוכנית עסקית.

 

קרדיט גרף לאתר Small Business Trends

הסקר והמסקנות

סקר שביקש לבחון את הקשר בין מאפייני יכולת הצמיחה של חברה וכן גיוס הון ממשקיעים והלוואות, לבין כתיבת תוכנית עסקית לחברה מציג קשר ישיר בצורה מובהקת בין תוכנית עסקית להצלחה. הסקר, שבוצע על ידי טים בארי מנכ”ל חברת “פאלו אלטו תוכנה” בחן את מאפייני החברה של 2,877 עסקים. אלה נשאלו שאלות הנוגעות לתכנון העסק, הצבת יעדים ותכנון עסקי.

 

מתוך קבוצה זו 995 עסקים השלימו לחלוטין תוכנית עסקית.
התוצאות מרשימות: מתוך 995 העסקים שסיימו לכתוב תוכנית עסקית:

297 מהם הצליחו לקבל הלוואה (36%).
280 הצליחו לגייס הון ממשקיעים (36%).
499 מהם דווחו על צמיחה של העסק (64%).

לעומת זאת, העסקים שלא סיימו עדיין לכתוב תוכנית עסקית הציגו נתונים נמוכים יותר. מתוך 1,556 עסקים:

רק 222 מהם קיבלו הלוואה (18%).
219 מהם הצליחו לגייס הון ממשקיעים (18%).
רק 501 מהם הציגו צמיחה (18%).

מה יש לכלול בתוכנית עסקית?

תוכנית עסקית מקצועית היא בעלת מבנה קבוע הכולל נתונים שיאפשרו למשקיעים פוטנציאליים או שותפים עסקיים בתחילת הדרך לקבל החלטה האם להיכנס למיזם. עם זאת, אחת המטרות המרכזיות של תוכנית עסקית היא לשמש לבעל העסק אבן בוחן ובסיס להשוואה בין התוכנית המקורית לבין ביצועי העסק בפועל. המבנה המומלץ לתוכנית עסקית הוא:

 

עמוד שער: עמוד זה כולל בדרך כלל מעט מאד מלל ומיועד לשמש לצורך זיהוי המיזם. הכותרת הראשית שלו תהיה שם המותג או העסק שאתם מתכננים להפעיל. בשורה הבאה, במרכז המסמך יש לציין את התאריך. אם ישנן מספר גרסאות לתוכנית העסקית מומלץ לציין במיקום נסתר את הגרסה הנוכחית. המסמך יכול להיות כתוב באנגלית או בעברית בהתאם לקהל היעד. בחלק התחתון של עמוד השער מומלץ להוסיף פסקה המגנה על המידע הרגיש והזכויות הקנייניות בתוכנית העסקית. כמו כן, רצוי לציין כי אין לצלם או להעתיק את המסמך ללא רשות מפורשת בכתב מבעלי הזכויות הקנייניות על המיזם.

 

עמוד תוכן עניינים: עמוד זה יכלול אך ורק את כותרות הפרקים השונים בתוכנית העסקית, ואת מספרי העמוד הראשון של כל פרק. עמוד זה מאפשר דילוג מהיר לפרקים הרלוונטיים לאדם הקורא את התוכנית.

 

תקציר מנהלים: לא כל אדם יקרא את התוכנית העסקית כולה. לכן, חשוב ליצור תקציר מנהלים המתאר את המוצר או השירות של החברה, תיאור המודל והאסטרטגיה העסקית. ניתן גם לנסח בקצרה את הבידול של המותג מהמתחרים ולהוסיף נתונים פיננסיים קיימים ועתידיים. לאחר מכן, חשוב הזכיר את הייחוד של בעלי התפקידים הקיימים בחברה וניסיונם בתחומים הרלוונטיים למוצר. מסמך זה יבנה כראשי פרקים של התוכנית העסקית כולה, ולכן ייכתב בסוף תהליך הניסוח של התוכנית העסקית ויכלול את עיקרי ממצאיה.

 

הצהרת משימה: עמוד זה ינסח בפירוט את מטרות המיזם, מדוע הוקמה החברה, מה המוצר או השירות שהחברה תשווק ומי קהלי היעד שלה.

 

תיאור העסק: פרק זה יעסוק במבנה העסק כיום והמבנה הצפוי. חשוב לציין את היררכיית התפקידים, את ההנהלה הקיימת ואת המשרות שתאיישו בעתיד וכן את המודל העסקי של החברה.

ניתוח הסביבה העסקית: פרק זה יזהה את הגורמים העשויים להשפיע על ביצועי הארגון הן בקרב המתחרים, הן בסביבה שבה הארגון פועל והן כהשפעה של אלמנטים פנימיים בארגון. חשוב לנסות ולהתאים את התוכן הכתוב לאתגרים השונים של הסביבה העסקית בזמן כתיבת המסמך (לדוגמה, משבר הקורונה).

 

ניתוח SWOT: ניתוח של הממדים הפנימיים והחיצוניים של החברה לרבות: החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והאיומים (מכאן ראשי התיבות SWOT בלועזית).

 

רקע על התעשייה שבה הארגון יפעל: בכל תחום שבו פועל המיזם יש שיקולים של רגולציה ושל המצב הכלכלי שבו התעשייה נמצאת. לכן, חשוב להוסיף ניתוח כללי של ההיבטים הללו בתעשייה כיום.

 

ניתוח מתחרים: חשוב לציין אילו מתחרים קיימים בשוק במדינה שבה המיזם מיועד לפעול וכן בזירה הגלובלית.

 

ניתוח שוק: פרק זה כולל הסבר על הנישה שבה המוצר או השירות פועלים כולל פילוח לשווקי משנה וזיהוי המתחרים. בפרק זה חשוב להעניק לקורא את התחושה כי מדובר בשוק הצמא למוצרים נוספים, ומעניק הזדמנות פז בעת הנוכחית להצלחה של חברה נוספת בתחום שלכם.

 

תוכנית שיווקית: פרק זה יכלול תוכנית לשיווק מוצרי ושירותי החברה בשווקים שונים. התוכנית יכולה להתבסס על המודלים הקיימים של המתחרים או על דרכים חדשות לשיווק לקהל היעד.

 

תוכנית אסטרטגית: פרק זה הוא המקיף ביותר וכולל את היעדים של הארגון, מטרות לטווח הקצר וניתוח של מדדים פיננסיים עיקריים. חשוב להדגיש בתוכנית את מחיר ההון של המיזם ואת הכדאיות שלו. הפרק הזה יהיה משמעותי מאד בקבלת ההחלטות הסופית של משקיעים פוטנציאליים ובעלי עניין שונים.

 

תוכנית כלכלית: פרק זה יכלול את הנתונים הקיימים על עלויות יצירת המוצר ובניית החברה ותחזית רווחים. חשוב לכלול בתוכנית זו התייחסות לגורמי מאקרו ומיקרו, ולזהות סיכונים ומצבי קיצון שונים העשויים להשפיע על הצלחת המיזם או כשלונו.

 

הישגים ואבני דרך: אם לחברה היו הישגים עד היום ניתן לציין אותם. אם לא, יש לצרף אבני דרך מרכזיות בדרך של החברה להצלחה ולציין אילו פרמטרים ישפיעו על הצלחה זו.

על אילו שאלות עונה תוכנית עסקית?

היות והתוכנית העסקית מיועדת הן לגיוס הון או הכנסת שותפים והן לבנייה של שיתופי פעולה עתידיים, היא צריכה להיות מקיפה ככל האפשר ולענות על שאלות כמו:

 

  1. מהן היתרונות של העסק לעומת המתחרים?
  2. מי הם קהלי היעד של השירות או המוצר?
  3. אילו קשיים צפויים בהחדרת המוצר לשוק?
  4. האם יש מתחרים עקיפים בשוק? מי הם?
  5. כמה יעלה להקים את הארגון?
  6. האם יש לגייס הון ממקורות שונים? אם כן, כמה החברה צריכה לגייס עד שתוכל להתקיים ממכירות?
  7. מדוע כדאי להשקיע בחברה?
  8. אילו צעדים יכולים להבטיח עבודה יעילה יותר?
  9. מה המבנה הארגוני הנכון ואיזו היררכיה של עובדים יכולה לסייע לארגון לפעול ביעילות מרבית?
  10. מהם השיקולים הרגולטוריים בהקמת הארגון? האם הם עשויים להגביל את הפעילות העסקית בטווח הקצר או הארוך?
  11. מהו החזון העומד בבסיס החברה?
  12. מדוע יזמי החברה, המנהלים שבה וצוות העובדים מעניקים לחברה יתרון אסטרטגי? איזה ניסיון יש להם בתחום?
  13. מהי נקודת האיזון של החברה בין הפסד לרווח.
  14. מתי החברה עשויה להיות רווחית?
  15. מהו הרווח הנקודתי והמצטבר של החברה בכל נקודת זמן.
  16. האם יש שחקנים מובילים בשוק שעשויים לרכוש את החברה בעתיד?
  17. אילו הישגים היו לחברה עד היום?

לסיכום

בניית תוכנית עסקית מסייעת לבחון את האספקטים השונים הנוגעים להקמת העסק, גיוס ההון, אסטרטגיה, ניתוח השוק והבנת קהלי היעד. תוכנית מוצלחת תכלול נתונים מקיפים והבנה של השוק, שתסייע לגיוס הון או לבחינה של היעילות שבה פועל ארגון קיים, מתוך רצון להניע תהליכי ייעול ושיפור.

 

חשוב להגדיר מראש את מטרת כתיבת התוכנית העסקית כדי לכלול בה את הנתונים הנכונים. לפני כתיבת התוכנית יש לבצע מחקר שוק, לבחון לעומק את הזירה העסקית והכלכלית ברמת המאקרו, ולגלות האם אכן יש מקום לשחקן נוסף בשוק שבו הארגון מתכנן לפעול. כפי שניתן לראות מהנתונים שהוצגו, לכתיבת התוכנית הכלכלית יש השפעה מהותית על סיכוי הצלחת העסק/ארגון ולכן כדאי להשקיע בתוכנית זו את הזמן והמשאבים ליצירת תשתית נכונה לארגון כבר מתחילת הדרך.

 

לכתיבת תוכנית עסקית מקיפה פנו אלינו עוד היום!

ייעוץ עסקי שעובד מהיום הראשון!

לקביעת פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות השאירו פרטים ואחזור אליכם

השאירו פרטים

בואו נצא לדרך משותפת

טופס יצירת קשר
השארו לנו פרטים

הגעת להחלטה הנכונה

אני כאן
לעזור לכם