בניית תוכנית עסקית

בניית תוכנית עסקית

תהליך הקמה של עסק חדש מתחיל עם רעיון ואפילו חלום. כאשר מגיע הרצון להניע משלב הרעיון לשלב המעשה, רב הנסתר על הגלוי. בשביל להקים עסק צריך להכיר ולגעת בהרבה תחומים שמהווים את חלקי הפאזל אשר יוצרים בסופו של דבר את התמונה המלאה של העסק. ככל שכל חלק מחלקי הפאזל הרבים והשונים יקבל מענה והתייחסות מקצועית, כך תתקבל תמונה מוצלחת יותר שתביא להגשמת החלום על הצד הטוב ביותר ומעבר לכך.

יזם שמקים עסק חדש יכול להידמות לילד צעיר שפעם ראשונה מרכיב פאזל – הוא פותח בפעם הראשונה את הקופסה עם כל החלקים ואיננו יודע איך מתחילים, איך מחברים, מה מתחבר למה, איזו תמונה תתקבל לבסוף. לכן, כפי שאיננו מצפים שילד יוכל בפעם הראשונה לדעת להתמודד עם הרכב הפאזל אלא הוא יידרש לעזרת הורה, גננת או אדם מנוסה אחר, כך גם יזם שפותח את קופסת פאזל הקמת העסק נדרש לסיוע של מלווה ויועץ עסקי מנוסה ומקצועי שיעזור לו להכיר כל חלק בפאזל, איך למצוא את החיבור בין החלקים, וכדומה. אך בתחילת התהליך, לפני הכל, לא ניתן להרכיב את חלקי הפאזל של עסק מתחיל אם לא ידועה התמונה שאליה שואפים בעת ההרכבה אחרת ייווצר אי סדר, בזבוז זמן ובזבוז של אנרגיה וכסף וסיכויים גדולים של עסק שלא יצליח.

איך מרכיבים את חלקי הפאזל

תחילת תהליך הרכבת הפאזל של הקמת עסק חדש היא קודם כל להתבונן ולתכנן את התמונה שאליה השאיפה להגיע, איך ייראה ויתפקד העסק לאחר שנחבר את כל החלקים הדרושים להקמתו. ואז מגיע השלב שבו נדרש ללמוד את האסטרטגיה הנכונה, המהירה והמהנה בחיבור של כל החלקים לצורך קבלת התמונה הרצויה. בניית תמונה ואסטרטגיה זו נקראת בתחום העסקי – תוכנית עסקית. כמובן שרצוי מאוד להיעזר ביועץ עסקי אשר בקיא בכל המרכיבים שמייצרים תכנית שכזו ובדרך הטובה ביותר לחיבורם, כך שגם ייחסכו זמן ומשאבים יקרים של היזם, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך וגם יתקבל לבסוף עסק מצליח.

מהי תוכנית עסקית

קיימות מספר פעולות הכרחיות לשם הקמתו של עסק: נדרש גיוס הון (לרב ממקורות חיצוניים), נדרשת בדיקת כדאיות רצינית ואיכותית שלרב היא זו שתכריע האם עסק יוקם או לא, ותכנון של אסטרטגיה עסקית מותאמת. כדי לבצע את כל הפעולות הללו לקידום הקמת העסק, נדרשת תוכנית עסקית שמקיפה תחומים שונים הנבחנים לשם קבלת התמונה השלמה כגון: שיווק, מכירה, מיפוי של המתחרים, הסביבה העסקית ועוד.

התוכנית העסקית מורכבת משני חלקים:

חלק מילולי – תיאור פעילות העסק וסביבתו, בחינת השוק, המתחרים, ייחודיות, חזקות וחולשות של העסק, הגדרת קהל הלקוחות, אסטרטגיה.

חלק כלכלי – ריכוז עלויות הקמה והחזרים, תחזית הכנסות ורווחים וכל מה שמתקשר להתנהלות כלכלית של העסק.

השאירו פרטים

בואו נצא לדרך משותפת

הגעת להחלטה הנכונה

אני כאן
לעזור לכם